Hoe kun jij zelf je miskraam emotioneel goed verwerken?

Er zijn dingen die je zelf kunt doen om het verlies van je kindje emotioneel goed te verwerken. Wie weet heb je al iets gedaan van wat ik hieronder noem en voel je dat je meer wilt doen. Misschien sta je er nu voor het eerst bij stil. Alles is goed. Schrijven, herinneren en erover praten doen alle ouders goed.  

De eerste stap die je zet, is eerlijk zijn tegen jezelf over hoe jij je voelt. Je kindje verliezen heeft impact en doet veel met je. Erken voor jezelf dat je nog verdrietig bent en een gemis ervaart. Ben je boos of bang, of voel jij je schuldig? Ben je ongeduldig, omdat je nog steeds een kinderwens hebt? Voel je ergens ook berusting of ben je opgelucht? Weet dat alles kan en niets gek is. Wees eerlijk tegen jezelf en neem alle gevoelens en emoties die er zijn serieus.

Schrijven

Wat helpt is schrijven over hoe jij je voelt. Je pakt pen en papier en schrijft achter elkaar op hoe jij het verlies van je kindje ervaart. Je doet het helemaal voor jezelf. Schrijf net zo lang totdat de woorden vanzelf stoppen, je kunt ook een timer zetten met bijvoorbeeld 3, 5, of 7 minuten. Die tijd schrijf je vol. Of je pakt een vel papier en dat schrijf je vol. Hardop lezen als je klaar bent, is extra helpend. Schrijven in een speciaal schrift of schrijfboek is extra waardevol. Daarin kun je ook herinneringen aan je kindje kwijt.

Herinneren

Er zijn veel manieren om je kindje te herinneren. Doe wat goed voelt voor jou, op momenten die jij zelf kiest. Samen met je partner, met je kinderen, alleen of met een vriendin. Plant een boom in de tuin, maak een altaartje in huis, steek elke dag een kaarsje aan of doe dat op een speciale dag. Laat een tatoeage zetten of maak een herinneringsboek. Kies wat past bij jou, wat past bij jullie. Jullie kunnen samen herinneren en jullie kunnen daarnaast ieder je eigen manier zoeken. Of doe het allebei, samen en allleen. Manieren om te herinneren kunnen verschillen tussen mannen en vrouwen. Als je partner iets wil timmeren voor in de tuin, dan is dat een goed idee.

Praten

Erover praten is helpend. Met je partner of een lieve vriendin. Of met je verloskundige. Lucht je hart. Dat kan ook op Facebook met ouders die hetzelfde hebben meegemaakt. Je vindt er diverse besloten groepen om in contact te komen met lotgenoten. Erover vertellen helpt ook als het verlies je lang geleden is overkomen. Zo geef je jouw kindje een plek en voel jij rust.
Er met je partner over praten helpt, maar weet dat hij het verlies van jullie kindje anders beleeft en verwerkt dan jij. Dat is normaal bij alle vormen van rouw en verdriet. Vertel elkaar over hoe jullie je voelen, dat is ontzettend waardevol.

Zoek begeleiding als dat nodig is

Blijft het verlies van je kindje je hierna toch nog bezighouden? Houd je gevoelens van onrust en keert je energie niet terug? Zoek dan professionele begeleiding, daar ben je mee geholpen. Je kunt bij mij een gratis telefoongesprek aanvragen en je kunt natuurlijk ook bij een van mijn collega miskraambegeleiders terecht.