10 tips om elke dag even stil te staan

stilstaanmetbloem

Je wilt graag door met je leven na het verlies van je kindje. Je hebt doorzettingsvermogen. Maar je voelt je ook gejaagd, je bent gespannen en reageert wel eens prikkelbaar. Stil staan en rustig aan doen is best moeilijk.
Weet dat we allemaal het liefste doorgaan na ingrijpende gebeurtenissen. Maar we weten ook dat af en toe stil staan beter werkt dan doorrennen. Ook na verlies. En hoe pijnlijk stil staan ook is. Daarom heb ik de volgende 10 tips voor je op een rij gezet. Om het je wat makkelijker te maken toch elke dag even rust en tijd voor jezelf te vinden. Kies de tip die je het meeste aanspreekt en ontdek wat het je brengt.

  1. Las elk dag een moment in dat je niets doet. Uit het raam staren met een kop thee. Buiten op een stoel in de zon zitten. Alleen maar rustig zitten, je hoeft helemaal niets en je doet helemaal niets.
  2. Deze oefening komt uit de mindfulness en gaat om het bewust richten van je aandacht. Dat doe je door dagelijkse dingen met aandacht te doen om zo het malen in je hoofd minder aanwezig te laten zijn. Denk aan: met aandacht tandenpoetsen, koken, fietsen, lopen. Kies een activiteit uit en doe die een week lang met aandacht. Of doe het langer.
  3. Adem elke dag voordat je de eerste keer naar buiten gaat, drie keer diep in en uit. Je staat op het punt de deur open te doen en vlak daarvoor doe je deze oefening. Deze tip helpt om alle energie naar beneden te laten gaan in plaats van naar boven naar je hoofd.
  4. Geef jezelf iedere dag een compliment. Voordat je gaat slapen, zeg je tegen jezelf – of schrijf het op, nog beter – waar je trots op bent van jezelf.
  5. Loop net wat langzamer dan je gewend bent. Het liefst als je buitenhuis loopt, maar het kan ook binnen. Je word je bewust van het tempo waarin je loopt. Wat kan helpen is denken aan de versnellingsbak in de auto. Loop je in de 4e versnelling, ga dan in gedachten naar de 3e. Vertraag je tempo 1 versnelling.
  6. Zoek groen op. De kleur groen, natuurfoto’s of een documentaire op TV. Of nog beter, je tuin, het park om de hoek of het bos. Onderzoek heeft aangetoond dat de kleur groen rust geeft. Weet je dat het ook de kleur is van je hartchakra?
  7. Voel je voeten op de grond. Tijdens het eten of achter je bureau bijvoorbeeld. Je hebt direct contact met de Aarde en zo kan er voedende energie bij je binnenstromen. Je eet en werkt rustiger wanneer je beide voeten plat op de grond staan.
  8. Zijn er boeken, gedichten of spreuken die je tot steun zijn? Houd ze bij de hand of maak een eigen boekje. Het geeft je rust, kracht en troost en ze zijn helpend om stil te staan bij hoe jij je voelt. Je kunt je ook aanmelden voor mijn wekelijkse kracht- en troostkaart.
  9. Ga kleuren. Er zijn prachtige kleurboeken voor volwassenen te koop en van die geweldig mooie dozen met kleurpotloden. Leg ze op de eettafel en zodra ze in je blikveld komen, ga jij een momentje kleuren.
  10. Schrijf. Het maakt niet uit waarover je schrijft. De herinneringen aan je zwangerschap, over het verdriet en het verlies van je kindje, of over andere dingen die je bezighouden. Alles is goed. Schrijf het van je af. Al schrijvend maak jij je hoofd leeg en kan de energie van je hart weer meer gaan stromen.

En, zit hier iets voor jou bij? Wat ga je de komende tijd uitproberen? Laat me hieronder weten wat je aanspreekt.
Helpt dit allemaal niet, of is het heel moeilijk, zoek dan hulp en praat erover met iemand. Met je partner, een lieve vriendin, of vraag een gratis gesprek bij mij aan. Dat kan ook. Het gemis en het verdriet om je kindje kunnen zo groot zijn dat het fijn is als er iemand een tijdje met je mee wandelt. Als je dat voor jezelf erkent, geeft dat ook rust.

Liefs,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *